Martin Gertz Bech

Martin Gertz Bech

5 GRUNDE TIL AT 3D ER SÅ STÆRKT TIL MARKEDSFØRING

For at sælge et produkt har det altid været en fordel at kunne vise det frem for sine kunder – hvis ikke i fysisk form så som et billede. Det kan være en voldsom opgave da fotosessioner er tidskrævende, komplekse og ofte særdeles omkostningstunge. Afhængigt af produktet skal der, når man skal have det rigtige "skud", sættes lys op, trækkes ledninger, der skal måske bygges noget fysisk og der skal findes et sted at fotografere. Det kan være produktet skal fotograferes i et studie, i et miljø eller på en lokation. Uanset hvor det skal fotograferes er der omkostninger, både økonomiske men i høj grad også tidsmæssige. Er det et lille produkt er det typisk det der skal flyttes - Er det et stort produkt er det fotografen - og udstyret der skal transporteres.

For den uindviede virker computergrafik måske vanskeligt, dyrt, langsommeligt eller alle tre, men i denne artikel vil vi se på hvordan, hvornår og hvorfor du skal bruge CGI (Computer Generated Images) i din markedsføring.
Med CGI kan man skabe samme lyssætning som i et studie, genskabe de optiske egenskaber fra de allerbedste kameraer og meget mere. Computerskabte billeder giver meget mere fleksibilitet og en masse fordele i forhold til traditionel fotografering.

  1. PIXEL PERFECT PICTURES
    Har du nogensinde stået med et produkt foto, hvor en label på f.eks. en flaske, en pose eller noget andet blev ulæselig når billedet blev skaleret?
    Det skulle måske bruges i en pdf, en video eller på en hjemmeside og så længe billedet bare var i fuld størrelse kunne det fint læses, men når det blev formindsket eller forstørret forsvandt læseligheden?
    Når et billede bliver skabt i en computer og ikke i et kamera er der væsentlig bedre mulighed for at skabe perfekt pixelerede versioner som umiddelbart kan aflæses. I dette tilfælde skal pixeleret ikke forstås i en negativ sammenhæng, men som at billedet er lavet til nøjagtigt den størrelse og i nøjagtigt den opløsning der er brug for.

  2. JUST-IN-TIME MARKETING
    For nye produkter kan billederne være færdige FØR prototypen overhovedet er blevet bygget og det betyder at marketings- og salgsmateriale kan laves færdigt imens eller før produktet bliver produceret.
    Brochurer og reklamevideoer kan være klar lang tid før produktet, og når salgsprocessen kan starte før produktet er klar til salg betyder det en øget hastighed fra idé til marked.
    Forestil dig hvad betydning det kan have for din virksomhed at de første ordrer allerede tikker ind flere måneder før den egentlige lancering.

  3. VARIATIONER OVER DET SAMME PRODUKT
    Når du nu alligevel får lavet billeder af et kommende produkt, hvad så med at lave flere forskellige varianter som kan testes i forskellige markeder?
    Måske er skarpe linjer og kvadratiske former in i Japan, mens organiske bløde og afrundede former vinder indpas andre steder?
    Det kan også dreje sig om forskellige farver eller materialer.

  4. AT SKABE FØLELSER
    Et råt produkt billede på en sort baggrund kan se super godt ud og kan give en rigtig blæret effekt.
    På samme måde kan et billede af samme produkt i et miljø give en fornemmelse af samhørighed, varme og genkendelse.
    Derudover er der naturligvis de allerede godt kendte fotografiske teknikker indenfor lyssætning, farvebrug, vinkler og perspektiver der kan være med til at løfte et ellers lidt fladt og kedsommeligt produkt til nye friske højder.

  5. FREMTIDEN
    Har din virksomhed en vision om hvad der skal ske i fremtiden? Hvordan kommer jeres produkter til at ændre sig over tid? Hvordan ser de ud nu, om 1 år, om 5 år? Bliver de digitale og kan gå på nettet? Uanset hvad i har af ideer er det muligt at lave billeder eller video af dem. Vis dem stolt frem for jeres kunder så de også har en idé om hvor i er på vej hen og hvordan det passer ind i deres planer og visioner for fremtiden.

På ét punkt kan computerne stadig ikke slå det gode gammeldags kamera, og det er når der skal tages billeder af mennesker.
Vi bruger så meget af vores tid på at se på hinanden at det er tæt på umuligt for grafikeren og computeren at få alle detaljerne med – specielt hvis der er tale om video, og det gør at når vi ser et billede af et ”kunstigt” menneske kan vi se at der er noget der ikke stemmer – også selvom vi ikke lige kan sætte fingeren på hvad det er.

Der er utvivlsomt et behov for klassisk fotografering, men der er bestemt også adskillige tungtvejende grunde til at vælge CGI og i nogle tilfælde kan begge dele med stor succes kombineres.

3D renderinger giver masser af fleksibilitet og mulighed for at være på forkant med trenden mens konkurrenterne kæmper med det logistiske mareridt og omkostningerne der hænger uløseligt sammen med traditionel fotografering.

Share this post

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på print
Del på email

More Articles

5 GRUNDE TIL AT 3D ER SÅ STÆRKT TIL MARKEDSFØRING

For at sælge et produkt har det altid været en fordel at kunne vise det frem for sine kunder – hvis ikke i fysisk form så som et billede.
Det kan være en voldsom opgave da fotosessioner er tidskrævende, komplekse og ofte særdeles omkostningstunge.
Afhængigt af produktet skal der, når man skal have det rigtige “skud”, sættes lys op, trækkes ledninger, der skal måske bygges noget fysisk og der skal findes et sted at fotografere.
Det kan være produktet skal fotograferes i et studie, i et miljø eller på en lokation.
Uanset hvor det skal fotograferes er der omkostninger, både økonomiske men i høj grad også tidsmæssige.
Er det et lille produkt er det typisk det der skal flyttes – Er det et stort produkt er det fotografen – og udstyret der skal transporteres.

Read More »

VENUS DECONSTRUCTED

Når et billede skal skabes fra bunden skal der en masse arbejde til før det er færdigt – Og hvornår er et billede egentlig færdigt? Fra mit synspunkt er et billede aldrig helt færdigt. Der vil altid være noget der kan rettes til, ændres på, laves om eller helt startes forfra med.
I dagens artikel vil jeg forsøge at lave en gennemgang af hvad der går af arbejde ind i et enkelt billede.
Udgangspunktet var at træne destruktions-simulation i et plug-in der hedder tyFlow.
Det er ikke en detaljeret gennemgang, men hvis man ved hvad man laver kan man godt bruge den som “opskrift”.

Read More »
Luk menu