Martin Gertz Bech

Martin Gertz Bech

VENUS DECONSTRUCTED

Når et billede skal skabes fra bunden skal der en masse arbejde til før det er færdigt - Og hvornår er et billede egentlig færdigt? Fra mit synspunkt er et billede aldrig helt færdigt. Der vil altid være noget der kan rettes til, ændres på, laves om eller helt startes forfra med. I dagens artikel vil jeg forsøge at lave en gennemgang af hvad der går af arbejde ind i et enkelt billede. Udgangspunktet var at træne destruktions-simulation i et plug-in der hedder tyFlow. Det er ikke en detaljeret gennemgang, men hvis man ved hvad man laver kan man godt bruge den som "opskrift".

Til at begynde med downloadede jeg en 3D scanning af skulpturen “Venus de Milo” fra Statens Museum for Kunst – https://www.smk.dk/3d
Modellen ligger i .obj format, men blev hurtigt importeret i vores 3d program (Autodesk Max).
Næste punkt var at checke om størrelseforholdet nu også var korrekt. Det matchede heldigvis 203 cm i højden, så jeg slap for at skalere modellen.

Der skulle laves et materiale til Venus og det blev et meget grundlæggende gips-materiale. Et gips/beton-map lagt i diffuse-slottet og en “color corrected” version i bump’en. Begge dele tilet 32 gange.
Materialet blev lagt på modellen som fik en hurtig box-map.
Jeg kunne have valgt at bruge en tri-planar map eller at lave en fuld unwrapping, men hovedformålet med Venus var at træne lidt tyFlow, og samtidig så materialet rimeligt ud.

Næste punkt var at gøre statuen klar til destruktion, og det betød at tyFlow skulle i gang.
Efter at have lavet en Birth Objects lagde jeg en Voronoi Fracture på statuen der blev opdelt i 10 partikler.

Disse gik videre i flowet til næste begivenhed hvor deres individuelle afstand til et kollisionsobjekt blev testet.

Kollisionsobjektet var en almindelig box der blev animeret ned over statuen. Efter at have animeret den blev den sat til non-renderable og gemt af vejen igen.

Hvis en af partiklerne nu kom indenfor en afstand af 10 cm af boxen ville de gå videre til næste event i flowet hvor de ville blive udsat for tyngdekraft og igen ville blive fraktureret.

De sidste tre events jeg har i flowet sørger derefter for at partiklerne igen vil frakturere efter 1/3 sekund, så de store stykker bliver til rigtig mange små stykker over tid.

Efter at have “smadret” statuen lagde jeg FumeFX røg på partiklerne fra tyFlow.

Der er egentlig ikke så meget at sige om røgen andet end at jeg måtte rette den til i tre omgange fordi den var så tæt at statuen ikke kunne ses igennem den.

Til allersidst blev der renderet en sekvens ud på 100 billeder som kan ses herunder – uden nogen form for color correction eller yderligere effekter.

Stats:

  • 1 statue
  • 1 materiale
  • 4 timers simulationer
  • 6 timers rendering
  • 9,5 mio. polygoner
  • 100 gigabyte cache.

Share this post

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på print
Del på email

More Articles

VENUS DECONSTRUCTED

Når et billede skal skabes fra bunden skal der en masse arbejde til før det er færdigt – Og hvornår er et billede egentlig færdigt? Fra mit synspunkt er et billede aldrig helt færdigt. Der vil altid være noget der kan rettes til, ændres på, laves om eller helt startes forfra med.
I dagens artikel vil jeg forsøge at lave en gennemgang af hvad der går af arbejde ind i et enkelt billede.
Udgangspunktet var at træne destruktions-simulation i et plug-in der hedder tyFlow.
Det er ikke en detaljeret gennemgang, men hvis man ved hvad man laver kan man godt bruge den som “opskrift”.

Read More »

5 GRUNDE TIL AT 3D ER SÅ STÆRKT TIL MARKEDSFØRING

For at sælge et produkt har det altid været en fordel at kunne vise det frem for sine kunder – hvis ikke i fysisk form så som et billede.
Det kan være en voldsom opgave da fotosessioner er tidskrævende, komplekse og ofte særdeles omkostningstunge.
Afhængigt af produktet skal der, når man skal have det rigtige “skud”, sættes lys op, trækkes ledninger, der skal måske bygges noget fysisk og der skal findes et sted at fotografere.
Det kan være produktet skal fotograferes i et studie, i et miljø eller på en lokation.
Uanset hvor det skal fotograferes er der omkostninger, både økonomiske men i høj grad også tidsmæssige.
Er det et lille produkt er det typisk det der skal flyttes – Er det et stort produkt er det fotografen – og udstyret der skal transporteres.

Read More »